דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההיסטוריה של החומוס 

מאת    [ 09/05/2011 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 3579 פעמים ]

 

במשך כל ימות השנה ובמיוחד בחגים כמו יום העצמאות ישנם מאכלים ותוספות למנות עיקריות אשר נפוצים במיוחד בקרב הקהל הישראלי. בין שאר התוספות שהם מצרך שחובה שיהיה על כל שולחן בתקופות הללו ניתן למצוא את החומוס. ישנן לא מעט חברות המייצרות חומוס, כל אחת בדרכה שלה, עם תוספת של מרכיבים שונים לאופן ההכנה הבסיסי של חומוס.

 

מהיכן הגיע החומוס?

החומוס הוא מאכל אשר נמצא בעולם מאז האלף השביעי לפנה"ס. כיום, יש הסוברים כי הוא נאכל לראשונה באזור הודו וטיבט ולבסוף הגיע לאזור שלנו. כיום, ידוע על קיומם של עשרים ושתיים מינים של צמח החימצה ממנו מוכן החומוס. בתקופת הברונזה שילבו את החימצה במאכלים שהוכנו במצרים ולאחר מכן החומוס נדד והגיע ליוון, לספרד ולאיטליה. היוונים והרומאים שילבו חומוס בתבשילים שונים שהיו כבר קיימים בתפריט שלהם בנוסף לכך שאכלו אותו כחטיף קלוי בדומה לאיך שאוכלים את החומוס כיום. יש הטוענים כי הפעם הראשונה שבה תועד מאכל החומוס בארץ, היה בתקופת הצלבנים אך לעומתם כאלה הסוברים כי המאכל היה קיים עוד בתנ"ך כאשר בועז אמר לרות המואביה "אכלי מן הלחם וטבלת פתך בחומץ" (רות ב' י"ד).

 

ממה החומוס עשוי?

רוב היצרנים המכינים חומוס מתבססים על אותם מרכיב בסיסי שהוא גרגרי חמצה טחונים ומשלבים בתוך המתכון מרכיבים נוספים הנותנים לחומוס טעם ייחודי המזוהה עם החברה המסוימת. ניתן לרכוש חומוס המיוצר על ידי חברות שונות ברוב החנויות, אך כמובן שקיימת גם האפשרות להכין חומוס ביתי וזאת על ידי השרייה של הגרגרים במים, הרתחתם לאחר מכן למספר שעות בדרך כלל במים עם תוספת של סודה לשתייה המיועדת להאצה של ריכוך החמצה. את הגרגרים לאחר מכן כותשים כאשר מוסיפים לו לרוב טחינה, שום, מיץ לימון, שמן זית, מלח ותבלינים נוספים בהתאם לטעמו האישי של כל אחד.

 

צורות הגשה של חומוס

בעבר, רוב החומוסיות היו ממוקמות ביישובים ערבים ודרוזים אך כיום, ניתן למצוא ברחבי הארץ חומסיות אשר מתמחות בהגשת חומוס באופנים שונים. ישנן מסעדות המגישות חומוס באופן יותר מסורתי בתוספת של שמן זית, מעט פפריקה ופטרוזיליה קצוצה אך לעומתם כאלה המציעות מנות חומוס אשר עשירות יותר בתוספות. ביניהן ניתן למצוא חומוס גרגרים – חומוס אשר מגישים בתוספת של גרגרים חמים למעלה, חומוס פול – חומוס המוגש בתוספת של פול מבושל, חומוס טחינה – חומוס אשר מוגש בצלחת שבמרכזה טחינה. בנוסף ישנן מנות כגון חומוס הנקרא מסבחה – מנה בה גרגרי החומוס המבושלים מוגשים שלמים ולא טחונים כאשר עירבבו אותם עם טחינה והוסיפו להם תבלינים נוספים. בחומוסיות נהוג להגיש בתוספת לצלחת חומוס, צלחת עם כדורי פלאפל, בצל מטוגן או בצל טרי, פטריות חמות, בשר טחון המוגש על החומוס עצמו, ביצה קשה בצד או בצלחת של החומוס וצנוברים הפזורים מעל החומוס. כמובן שבין אם מדובר בחומוסיה או במסעדה המגישה בין שאר המנות גם מנת חומוס, המנה תמיד תגיע עם שתי פיתות חמות.

חגי בר-שבע




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב